De reis door Java! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Benno & Jamy-Lee Werdekker - WaarBenJij.nu De reis door Java! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Benno & Jamy-Lee Werdekker - WaarBenJij.nu

De reis door Java!

Door: Jamy-Lee

Blijf op de hoogte en volg Benno & Jamy-Lee

25 Februari 2012 | Indonesië, Bali

Lieve allemaal,

Weer hebben we jullie een tijdje laten wachten.. Sorry! Maar dat betekent wel dat we jullie nog meer te vertellen hebben :D We hebben namelijk weer ontzettend veel meegemaakt. We zullen bij het begin beginnen.

We vertrokken 11 februari met het vliegtuig van KL naar Jakarta. Gelukkig verliep de reis naar het vliegveld iets soepeler dan de vorige keer en waren we ook nog eens op tijd!! Het feit dat het dit keer iets soepeler verliep was omdat we een speciale bus naar het vliegveld namen. Dit hadden we gedaan op aanraden van onze nieuw verworven vriend Meddy, een oudere indonesische man die we hadden ontmoet tijdens het boeken van ons vliegticket. Hij werkt voor de overheid van Indonesie en moest ook naar Jakarta en vloog op dezelfde dag als ons. Hij bood ons ook aan om ons te helpen als we in Jakarta waren. Erg aardig, maar we waren nog een beetje sceptisch of hij wel echt zo aardig was als hij zich voordeed (je kan natuurlijk niet zo maar iedereen vertrouwen hebben we van onze moeders geleerd!). Over de bus had hij iniedergeval gelijk! Dus dat was alvast een pluspunt voor Meddy!

In Jakarta aangekomen moesten we eerst weer een visum regelen voor een maand (leuk verhaal dit). We wilden voor ons allebei een visum hebben en hadden onze maleisische ringgit opgespaard zodat we daarmee konden betalen. We waren toch niet meer van plan om naar maleisie te gaan dus dat leek ons de beste optie. Nou dat konden we op ons buik schrijven.. Het meisje achter de baie gaf aan dat we alleen in dollars, indonesische roepiahs of euro's konden betalen.. Oke.. maar we komen net uit Maleisie probeerden we aan haar uit te leggen en niet uit Amerika... Dus wij vragen waarom dan. Ja dat is het systeem... Oke... Daar kwamen we dus niet veel verder mee. Gelukkig hadden we no wat euro's maar we wilden natuurlijk ons maleisische geld kwijt. Het meisje ahter de balie bleef maar glimlachen toen we doorgingen over of we echt niet met maleisische geld konden betalen, maar volgens ons kon ze ons wel schieten! Ht is ons ook echt niet gelukt om met maleisisch geld te betalen. We hebben onze euro's dus moeten aanbreken dat we eigenlijk als reserve hadden maar het meisje was heel erg bij dat ze van ons af was! Na ons bagage te hebben gehaald en het visum te hebben geregeld gaf Meddy aan dat we het beste een bus konden nemen naar het centrum van Jakarta omdat dat het goedkoopst en snelst was. Hij ging met dezelfde bus dus we dachten we wagen het erop! En inderdaad. Het koste geen drol en we waren best snel in het centrum! Jakarta is zo immens groot!! Het is echt ongelofelijk. We zaten in de bus en reden door Jakarta en het enige wat je links en rechts zag waren huizen, huizen en nog meer huizen. Er was alleen maar stad! Heel raar en je voelt je er zo klein door. Aangekomen in het centrum gaf Meddy aan dat iemand zijn auto naar hem toe zou rijden en dat hij ons daar graag mee naar Jalan Jaksa (de hotelstraat voor backpackers) wilde brengen. We waren nog steeds een beetje sceptisch.. Hij liet zijn auto voorrijden door iemand... Oke die zal wel een goede functie hebben bij de overheid.. En ja hoor daar kwam de auto aan, spiksplinter nieuw met de folie ng om de stoelen heen.. We waren nu zo ver met hem gekomen dit zou toch wel goed zijn.. En gelukkig was dat het ook :) Hij heeft ons netjes afgezet in Jalan Jaksa en ons meer verteld over Jakarta en waar we op moeten letten. Echt heel aardig!

Aangekomen in Jalan Jaksa hebben we een leuk hotel uitgezocht, naja het zag er leuk uit... onze nachtrust was niet zo best... Uit de speakers van de moskee die in de straat stond kwam om 4uur s'nachts (serieus 4uur s'nachts!!) gezang.. Ook lag er onder ons raam een kat die een serenade aan ons aan het brengen was en was het bed een beetje oud waardoor de veren in onze ruggen staken... Het zag er dus leuk uit, maar de volgende dag hebben we mooi een ander hotel uitgezocht!

Nadat we een hotel hadden gevonden zijn we naar het nationaal museum van Jakarta gegaan. En jongens je mag daar alles, maar dan ook alles aanraken als er niet een bordje staat don't touch. Het was zo een raar museum! Iedereen raakte alles aan. Ik denk dat het Rijksmuseum het niet zo een goed idee zou vinden... Daarna zijn we met de taxi naar Seaworld gegaan. We hadden met de taxi afgesproken dat het 30.000 zou zijn (hij liet zelfs een briefje van 20 en 10 zien). We gingen ermee akkoord en stapten in, maar hij zette toch de meter aan.. We dachten dat zit wel goed want we hebben een afspraak gemaakt. Nou niet dus!! We kwamen aan in seaworld en toen stond de meter op 37.000 en hij wilde de 7.000 hebben!! Hij ging helemaal uit zijn dak. We probeerden nog normaal met hem te praten en te zeggen ja sorry maar je had een afspraak met ons gemaakt. Hij wilde niet meer luisteren en wilde zelfs de politie erbij halen! Nou die man was gek! Ik werd woest ookal was het 70cent, afspraak was afspraak. Als de meter onder de 30.000was uitgekomen hadden we ook 30.000 moeten betalen. Het was echt een principe kwestie geworden. Ik schaam me er nu wel een beetje voor maar in me woede heb ik de briefjes van 5.000 en 2.000 naar zijn gezicht gegooid en ben al tierend de taxi uitgelopen... Nadat Benno me rustig had gemaakt en me had laten inzien dat het om een verrekte 70cent ging zijn we seaworld ingegaan. Daarna zijn we teruggegaan naar het centrum van Jakarta en zijn we naar twee immens grote winkelcentra gegaan. Je kan er serieus in verdwalen!! En het zijn ook niet zomaar winkels, maar de winkels die je in de PC Hooftstraat vindt. Heel onwerkelijk ook om te zien dat ongeveer naast deze super moderne gebouwen krotten huizen staan.. Heel onwerkelijk.

De volgende dag zijn we met de trein naar Yogyakarta vertrokken. De treinreis duurde 8,5uur (tja ze hebben geen thalys :p) En het was super mooi. Java is echt prachtig. Overal rijstveden, bergen en alles is onwijs groen. Echt prachtig! Na aangekomen te zijn in Yogya zijn we op zoek gegaan naar een hotel. Nog een hele opgave omdat iedereen je wil helpen, maar je niet zeker weet of ze je echt willen helpen of dat ze geld willen.. Na eindelijk een hotel te hebben gevonden kwam een aardig uitziende man naar ons toe en vertelde ons over een kunst wedstrijd die ze hielden en dat hij er ook aan mee deed en of we zin hadden om te komen kijken. In de reisbijbel hadden we al gelezen dat de mensen in Yogya graag geld van je willen zien, maar we gingen er niet vanuit dat hij zo was. Hij was onze leeftijd en zag er heel oprecht uit. We gaven aan eerst iets te eten en daarna misshien te komen. Na ons eten kwam hij zelfs naar ons restaurant en vroeg of we mee wilden gaan. Hij gaf nog wel aan dat de wedstrijd was afgelopen en dat hij vierde was geworden, maar dat we nog wel konden kijken. Tja waarom niet dachten we. Wij meegegaan naar een boetiek dat batik schilderijen verkocht en ze waren echt ontzettend mooi! Ze lieten ons zelfs zien hoe je batik schilderijen maakt en we kregen thee aangeboden. We hebben een hele tijd met de eigenaar van de boetiek gepraat over van alles, maar toen kwam toch het hoge woord eruit..

Willen jullie niet een schilderij kopen?
Nou we zijn aan het backpacken lijkt ons niet verstandig.
Maar we kunnen het opsturen..
Nee liever niet.
Maar welke vinden jullie mooi?
Ja die is mooi.
Nou een mooie prijs kan ik wel voor jullie maken. Wat dachten jullie van 175euro!
Wat?! (de thee vloog zowat uit onze mond)
Nou oke omdat we morgen naar Sumatra vertrekken mogen jullie hem voor 100euro hebben.
Nee heel aardig maar bedankt.
Maar we gaan echt morgen weg want we zijn op doorreis en dan is hij er niet meer.
Naja jammer fijne dag bedankt voor alles!

Nou wat denken jullie twee dagen later kwamen we de eigenaar opnieuw tegen! En nee hoor hij zat niet in Sumatra en de schilderijen waren er ook nog!! Hij had het leuk geprobeerd zullen we maar zeggen en ik denk ook dat er genoeg mensen in zullen trappen.

We hebben trouwens nog iets heel leuks gedaan in Yogya!! We zijn namelijk op valentijnsdag naar de vogeltjesmarkt geweest (ja net zoiets als antwerpen, maar dan kleinere kooitjes..). Ze hadden echt allerlei soorten beestjes! Ze hadden een python van 7 meter! Aapjes, hagedissen, leguanen, hondjes, katten, eenden, vliegende honden en vleermuizen!! We begrepen van een jongen die daar rondliep dat mensen ze niet als huisdier hebben, maar dat ze ze levend koken en dat water drinken en dat dat helpt tegen astma... Juist... Ik mocht van Benno jammer genoeg een beestje uitkiezen.. Ik had er nog wel ingeggooid dat het valentijnsdag was, maar hij trapte er niet in... Daarna zijn we naar de dierentuin van Yogya gegaan en zoiets heb ik in me leven nog nooit meegemaakt!! Je kan de dieren voeren en je kan de dieren zelfs aanraken!! We hebben een tapir geaaid en (ja dit geloven jullie nooit!!) een NIJLPAARD!! En dan bedoel ik geen kleine, maar een super grote!! Een beetje zoals Tanja het nijlpaard uit Artis! Echt waanzinnig om te doen! Eerst lag het nijlpaard met z'n kop onder het water, maar een man zag ons ernaar kijken en klapte in zijn handen. Het nijlpaard kwam omhoog en hij gaf het nijlpaard grote bladeren van de boom. Hij zei dat wij dat ook mochten doen en dat we hem ook konden aaien. Wauw het was zooo gaaf!!

Ook zijn we toen we in Yogya waren natuurlijk naar de Borobudur tempel gegaan (de grootste boeddhistische tempel van Indonesie). Het regende super hard die ag dus we hadden de tempel bijna helemaal voor onszelf!! Heel gaaf want normaal gesproken krioelt het er van de toeristen. We waren wel drijf en drijf nat toen we teruggingen, maar het was een super ervaring.

De volgende dag zijn we met de trein doorgegaan naar Soerabaja. We hebben daar niet zo heel erg veel gedaan. Ook is het ons niet zo heel erg bevallen... Iedereen keek naar ons en staarde ons aan.. We zijn daar bijvoorbeeld ook naar de dierentuin gegaan en mensen wilden daar zelfs met ons op de foto! Wat?! Er zijn komodo draken en jullie willen met ons op de foto?! Echt heel vreemd! Vooral omdat je bedenkt dat we in Java zaten en ze daar toeristen gewend zijn.. De dierentuin was trouwens heel vreemd. Mensen gooiden zakjes chips naar de apen en ander eten. De apen waren dan ook echt bizar dik.. Ook hebben we een soort dierenshow gezien en was een beer op een fietsje aan het rijden. Ook hebben ze een te dikke orang oetan op een fietsje laten rijden en mochten er kinderen achterop staan!! Heel vreemd! Wel hebben we iets heel gaafs meegemaakt. Er zat namelijk een kleine orang oetan in een kooitje en daar kon je heel dichtbij komen. Omdat we niet meer naar Borneo gaan wilde ik toch wel heel graag een oang oetan aaien. Ik dacht tja in Borneo zal ik die kans wel niet eens hebben gekregen dus als ik deze orang oetan kan aaien.. De orang oetan maakte meteen oogcontact en stak z'n handje door de tralies. Eerst durfde ik niet helemaal, maar Benno zei dat ik het echt moest doen omdat ik anders spijt zou krijgen.. En toen pakte ik z'n hand en aaide ik hem. Het was zooo gaaf! Hij pakte echt me hand vast en bleef me aankijken. Het was een waanzinnige ervaring en ik vind het nu ook en stuk minder erg dat we niet naar Borneo gaan. Daar had ik deze kans namelijk niet eens gekregen!

Na drie nachtjes Soerabaja zijn we met de bus naar Bali vertrokken!! We hadden jammer genoeg een ontzettend slechte bus!! En we moesten er 13uur inzitten! Het bleek namelijk dat de airco aan de andere kant van de bus lekte en de wc gaf ook niet echt een prettige lucht af.. en dat voor 13uur... Hopelijk kunnen we hier ooit om lachen... Het zal nog wel even duren denk ik, maar ik hoop het echt..
Na de langste 13uur uit ons leven kwamen we eindelijk aan in Denpasar we zijn vanaf daar doorgegaan naar het uber toeristische Kuta (het lijkt ontzettend veel op mallorca zullen we maar zeggen). Het is wel even lekker om hier te zitten moeten we eerlijk bekennen. We worden niet steeds aangestaard en mensen willen niet met ons op de foto. Heel fijn voor even :) Ook hebben we al iets heel leuks gedaan!! De volgende dag hebben we namelijk surfboards gehuurd en hebben we twee dagen gesurft!! Het was echt heel gaaf!! We zijn wel een ietsie pietsie beetje verbrand(met factor 30!! heel vreemd), maar verder was het echt heel gaaf. Gister en vandaag zijn we lekker een beetje rustig aan aan het doen. We voelen ons allebei namelijk niet zo heel lekker dus lopen een beetje door Kuta en liggen een beetje in het zwembad. Morgen gaan we waarschijnlijk Ubud verkennen en we zijn van plan 2 of 3 maart weer te vertrekken uit Bali.

Nou lieve allemaal volgens mij hebben we jullie weer helemaal bijgepraat. We hopen dat alles goed gaat in het verre Holland en dat het zonnetje jullie al heeft bereikt.

Heel veel liefs XXXXXXXXXXXX Benno en Jamy

  • 25 Februari 2012 - 07:02

    Ambika:

    Lieve Jamy en Benno,

    Ik heb echt het gevoel alsof ik dora's rugzak ben, in dit geval jouw rugzak Jamy. Je verhalen zijn zo leuk en je verteld het ook onwijs goed!
    Het klinkt allemaal zo leuk en ik ben dan ook ontzettend jaloers op jullie!
    Vooral dat je een orang oetan zn handje hebt vastgehouden, wat lief! :D

    Ik mis je ontzettend veel! :(
    Nou veel plezier nog en ik hoop dat jullie je snel beter voelen!

    Xoxoxoxo Ambika

  • 25 Februari 2012 - 08:10

    Anja:

    Ik sluit me aan bij Ambika, zo geweldig zoals je de ervaringen schrijft. Als ik een nieuw verslag zie, dan ga ik er gelijk voor zitten. Geniet maar lekker! Xxxxxx Anja

  • 25 Februari 2012 - 08:31

    Odette Mama:

    Supergaaf!!!!!!Ik verslind jullie verhalen en ben blij dat jullie zo goed naar jullie
    moeders luisteren :p Ik hoop dat jullie je snel weer beter voelen,kan best een klein zonnesteekje zijn.Kus mama.XXXX

  • 25 Februari 2012 - 13:47

    Opa En OMa:

    Heeeel erg leuk jully verslag en we zyn een beetje jaloers maar het jully ge gund Heel veel groeten en veel plezier
    hier begint het hier zonnig te worden met liefs uit amsterdam oma en opa

  • 25 Februari 2012 - 16:44

    Betsy Je Moederrr:

    Hoi kids gohhh wat heerlijk allemaal [ik wordt weer een beetje groen]hier gaat alles zijn gangetje nix speciaals wat ik ECHT aan jullie moet vertellen,ik denk dat jullie te veel zon op jullie hoofd gehad hebben met het surfen,veel water drinken en met je hoofd uit de zon blijven of een pet op doen,had al gezien dat jullie op 3 maart vliegen spannend,vergeet niet dat er een trein door de jungle gaat in maleisie[weet je nog jam??!!We hebben het nog ge googletttttt.Jullie krijgen een knuffel en een dikke kus .Groetjes betsy en de rest van de behoorlijk gestoorde zooitje

  • 25 Februari 2012 - 22:28

    Amita De Groot:

    Hoi Jamy en Benno,

    Wat een ongelooflijk verhaal weer, met die orang oetang wat onwijs leuk, ik zie het bijna voor mewat leuk dat jullie ook hebben gesurfd lijkt me echt geweldig, worden jullie buiten een beetje verbrand! Ook al bruin?? Vast wel he, straks ons lekker jaloers maken en de ogen uitsteken haha, nou ja dat mag!!
    De zon is (iedergeval vandaag) geariveerddat is fijn bijna lente! Ik kan niet wachten op een nieuw bericht geniet ervan!!!!! Groeten Anita

  • 26 Februari 2012 - 12:04

    Niké En Peter:

    Dag lieve jam en Benno, missen jullie ons al? Je bent eindelijk in Bali. Ik ben benieuwd wat je ons allemaal kan vertellen hierover. Echt leuk dat je die dieren echt kon aanraken. Dus Soerabaja was niet wat je ervan gedacht had. Dat zal wel een beetje een domper geweest zijn omdat je hier zo graag heen wilde. Jam wij zitten in Legian straks en gaan van daaruit excursies doen. Ik heb er ook al zo n zin in! Wij missen jullie wel hoor en het duurt nog zo lang! Nou geniet ze! Ik ben trouwens met smart aan het wachten op wat foto's. Haha. Love you jam en Benni. X Niké en peter

  • 26 Februari 2012 - 13:04

    Marianne :

    Hey!

    Het is wachten weer waard geweest!Wat een leuk,mooi en grappig verhaal weer,zó gaaf dit!!Jaloers op jullie...
    Grts
    x

  • 29 Februari 2012 - 13:27

    Mirjam & Larry:

    Jongens wat een verhaal weer. Dat er zoveel verschillen zijn in
    rijk armoede vertrouwen en slim aanpakken. Al met al maken jullie leuke en misschien wat minder
    leuke dingen mee, maar het is wel iets om over te vertellen. Heb je daar echt factor 30 nodig?? Mag ik me
    ook wel goed insmeren anders kom ik geroosterd terug. Doe voorzichtig met het aanraken van de dieren ze zullen niet allemaal ziektevrij zijn om zo maar te zeggen. Nou goeie reis verder en veel plezier. Tot volgend verslag.

    Gr. XX M en L.

  • 02 Maart 2012 - 13:53

    Roza:

    Joepie weer een reisverslag! wat een geweldige reis maken jullie toch! die dierentuinen klinken wel een beetje naar... waarschijnlijk vertrekken jullie nu uit Bali, geniet van het volgende deel van jullie reis!!!

  • 06 Maart 2012 - 09:09

    Eef:

    Volgens mij ken ik jou niet meer terug als ik je weer zie! Na alles wat je hebt beleefd! Ge-wel-dig Jam. Ik heb zin om theetjes te doen als je er weer bent :D Veel plezier liefke en take care! xx

  • 06 Maart 2012 - 17:07

    Eva:

    Wauw Jamy je kan echt leuk vertellen, het voelt bijna alsof ik er stiekem zelf bij ben! Wat een gedoe wel met dat doorreizen (bussen, taxi's) en die hotels! Maarja dat hoort er wel bij natuurlijk. Wat een geweldige ervaringen allemaal:) Lijkt me wel heel zielig om die dieren zo te zien, in kooitjes en op fietsen:S totaal uit hun natuurlijke omgeving gerukt:(
    Hopelijk voelen jullie je al beter, maar dat zal wel aangezien we al weer bijna 2 weken verder zijn. Ook leuk dat jullie gesurft hebben, echt gaaf is dat he :D
    xxx Eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bali

Benno & Jamy-Lee

Actief sinds 14 Nov. 2011
Verslag gelezen: 1286
Totaal aantal bezoekers 30253

Voorgaande reizen:

05 Januari 2012 - 12 April 2012

Onze eerste grote reis!!!

Landen bezocht: