Eiland nummer twee!!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Benno & Jamy-Lee Werdekker - WaarBenJij.nu Eiland nummer twee!!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Benno & Jamy-Lee Werdekker - WaarBenJij.nu

Eiland nummer twee!!!

Door: Jamy-Lee

Blijf op de hoogte en volg Benno & Jamy-Lee

16 Januari 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve allemaal,

Zoals jullie hebben gelezen heeft Benno een krachtige samenvatting gegeven over onze reis door Sumatra. Echt ontzettend leuk dat hij dit heeft gedaan! Had echt niet verwacht dat hij dit zou doen, maar hij stond er zelf op :D Ik zal nog een paar dingetjes over Sumatra vertellen want ik zat met jeukende handen achter de computer toen hij aan het typen was...

Toen we vanuit Kuala Lumpur naar Medan vlogen hadden we een heel ander beeld van Sumatra dan dat we nu hebben. We verwachtten veel rijstplantages, veel jungle, apen die zomaar overal rondlopen, maar de werkelijkheid was iets anders... Het was er vies, grauw, veel mensen, veel gebouwen (die niet onderhouden worden). Echt heel anders dan onze verwachting. In de Lonely Planet stond al dat Medan voor veel reizigers bekend staat als een van de meest verschrikkelijke steden waar ze zijn geweest. We begrijpen nu wat ze bedoelen... We hadden echt gedacht dat we dit zo vroeg op de reis al aankonden, maar niets is minder waar. Het overviel ons echt heel erg. Zo ontzettend veel mensen en zo ontzettend veel aandacht voor ons. Het was onwerkelijk... Wat het misschien nog erger maakten was dat we uit het goed georganiseerde Kuala Lumpur en Singapore kwamen, dat maakte het verschil nog groter met Medan. Tuurlijk hebben we ook ontzettend gelachen!! Onze eerste lachstuip kregen we in de taxi die ons van het vliegveld naar het busstation bracht (helemaal vergeten te vertellen in het vorige verhaal). Er zat een jongen van onze leeftijd in. Echt ene heel aardige jongen. In zijn gebrekkige engels probeerde hij ons dingen te vertellen en te vragen. Zo vroeg hij waar we vandaan kwamen en we probeerden uit te leggen Nederland. Daarop zei hij: Oooh I know. Westlife (ja inderdaad die boyband) comes from there! Nee sorry dat is niet Nederland... Daarna pakte hij vol trots een cd en zette die voor ons op. Met een grote glimlach drukte hij op play en er kwam Justin Bieber uit de boxen.... Justin Bieber!! Hij was helemaal enthousiast en zei: I really like him!! We keken elkaar aan en wisten niet hoe we het hadden. Ik probeerde hem ook nog te vertellen dat mijn broertje hetzelfde haar heeft als Justin Bieber (ja ja Nige!!), maar volgens mij begreep hij dat helemaal niet.. Hij dacht volgens mij dat ik bedoelde dat Justin Bieber me broertje was... Echt het engels bij de sumatraanse bevolking is (zoals we later begrepen) non excisting. We hebben daarna bij het busstation een kaartje gehaald voor de nachtbus, maar die vertrok pas over 9uur... We moesten dus nog 9 (hele hele hele lange) uren volmaken. We hebben toen geprobeerd een bejak te nemen naar het centrum van Medan, want het busstation lag erg ver daar buiten. Dit bleek moeilijker dan verwacht... Wij proberen uit te leggen dat we naar ene shopping centre wilden waar we misschien konden winkelen enzo. Serieus er zijn 12 bejaks langs ons gereden die ons echt niet begrepen... Shopping centre... No we don't have.. Ik heb toen onze reisbijbel (de Lonely Planet) erbij gepakt en gekeken of er misschien een naam van een shopping centre in stond. We hebben er toen een gevonden en de volgende bejak die langskwam hebben we aangehouden en aangegeven waar we hene wilden. Hij knikte vol enthousiasme en we reden met hem mee. Hij stopte bij een leegstaand gebouw, waar geen ramen meer in zitten, de verf afbladderde en de reclame borden vervaagd waren... Here it is! Juist... We waren te moe om nog te proberen uit te leggen of hij iets anders voor ons wilden zoeken en zijn toen maar zelf rond gana lopen. De tijd ging echt niet voorbij... Gelukkig werd het toch op een gegeven moment 21uur en konden we met de bus naar Banda Aceh!! Ons volgende avontuur!

Het avontuur begon al in de bus. Echt wat een maniakken op de weg zijn die sumatranen! Hij reed met 130km/uur over kronkelwegen door de jungle (zonder lantaarnpalen ofcourse) en met andere bussen (die met dezelfde snelheid) langs hem reden. Het was niet te geloven... Ook hadden we gevraagd om een non stop bus anders zou het nog langer dan 10uur duren. Nou het was geen non stop bus volgens mij zijn we minstens 20 keer gestopt om mensen (en spullen) in en uit te laden.. Ook stopten we plotseling om 6uur s'ochtends in de jungle.. Benno en ik keken elkaar aan: Wat nu...? De hele bus stapte uit, maar het was echt in de middle of nowhere.. Dus wij vanuit het raam kijken wat ze allemaal gingen doen. Bleken ze te gaan bidden! Wij met onze stomme hoofden natuurlijk vergeten dat moslims in de ochtend bidden.
Na al deze stops kwamen we gelukkig heelhuids aan in Banda Aceh. We hebben daar een bejak genomen naar de haven Uleh Leh en zijn vanaf daar met de ferry naar ene heel klein stukje hemel op aarde gegaan. Wauw wat was het daar heerlijk!! We zaten in een heerlijk hutje aan zee. Het was echt heerlijk. Dit was wat we nodig hadden na al die kilometers die we hebben afgelegd. We hebben het eiland samen verkent. Echt die prachtige natuur en stranden vergeten we nooit meer! Er liepen ook gewoon overal dieren rond! Koeien, geiten, apen!!, wild zwijn, katten, honden, maar inderdaad er waren geen walvishaaien in de zee :( Waar we helemaal voor Sumatra waren afgereisd was er niet.. Ook kregen we nog een domper te verduren. De pinautomaten op het eiland (ja alle vijf!) wilden ons geen geld geven!!! Ze namen geen ING kaart aan... Zaten we daar de derde nacht met nog maar hel weinig geld. We waren eerst bang dat er iets mis was met onze pinpas, maar dat was het gelukkig niet. De lonely planet had ons al gewaarschuwd, maar we dachten dat het wel los zou lopen (we hadden op banda aceh al het maximale gepind, niet erg veel, maar het maximale wat we konden opnemen). Jammer genoeg niet dus.. We hebben toen maar besloten om na de derde nacht te vertrekken. We hebben het hotel moeten betalen in euro's en dollars (Jurgen, Mar, Chiara en Nicky we willen jullie hierbij graag persoonlijk ontzettend, maar dan ook echt ontzettend te bedanken voor de dollars. Zonder jullie hadden we echt niet geweten hoe we het moesten oplossen. Jullie zijn geweldig!!!) en zijn met de laatste roepia's naar Banda Aceh gevaren.

In Banda Aceh aangekomen hadden we het avontuurlijke plan bedacht om naar het vliegveld te gaan en te kijken of ze daar lastminutes hadden. Gewoon een vliegtuig die binnen 1uur zou vertrekken en waar we dan een poep en een scheet voor zouden moeten betalen. We kwamen zeer bedrogen uit.. Ze konden daar geen engels en begrepen echt niet wat we bedoelden. Ze wilden ons meer dan 100euro laten betalen!! Voor een vliegtuig waar nog 42 stoelen vrij waren en die over een half uur de lucht in zou gaan!! Die zijn gek! We hebben toen toch maar de nachtbus teruggenomen naar Medan terwijl we aan elkaar hadden beloofd daar echt niet meer heen te gaan... Om onszelf een beetje op te vrolijken hadden we de iets betere bus genomen. Die was ook echt stukken beter. De chauffeur reed nog wel als een malloot, maar hij stopte niet 1 keer onderweg en we hadden grotere stoelen waardoor we allebei zeker 4 uur hebben geslapen :) Toen we vanochtend aankwamen in Medan gingen we hetzelfde proberen als in Banda Aceh. We zijn naar het vliegveld gegaan en hebben gekeken voor een lastminute. En ja hoor.. Hier is het gelukt. We hebben voor 20euro pp een vlucht kunnen krijgen naar Pulau Penang!! Een eiland van Maleisie :)

We zitten er nu net een paar uurtjes en het bevalt ons tot nu toe goed :) We zitten nu even van de hitte te bekomen in het internet cafe en gaan zo lekker wat eten. We gana proberen allebei hier heerlijk tot rust te komen! Hierna zullen we waarschijnlijk met de boot naar Pulau Langkawi gaan (ja Mirjam ik zal je alles in geuren en kleuren vertellen!!). We houden jullie op de hoogte.

Heel veel liefs, knuffels XXXXXXXX

  • 16 Januari 2012 - 12:16

    Eef:

    Geweldig Jamma & Ben! Gelukkig hebben jullie na Medan weer een mooi stukje van de wereld gevonden waar jullie tot rust kunnen komen :D Bedankt weer voor het mooie verhaal xx Hier schijnt het zonnetje vandaag, hebben jullie zeker gestuurd? haha heeeel veel liefs!! Mis je Jamma xxx

  • 16 Januari 2012 - 13:01

    Mirjam:

    Wow, wat een heftige avontren! Het klinkt echt geweldig, ik geniet vanachter mn computer op kantoor helemaal mee!! :P
    Heel veel plezier weer, ik kijk al uit naar t volgende verslag ;)
    liefs Mirjam

  • 16 Januari 2012 - 14:04

    Mirjam:

    Jongens komen jullie nog wel aan wat rust toe?? Wordt al moe als ik lees hoe jullie van de de ene bus met de andere van hot naar her gaan.
    MAAAAAR Penang is mooi??? en rustig??
    Zou ook graag willen weten hoe het gaat met de boot naar Langkawi.
    Met die zelfde boot gaan wij dus dan ook. Moet ik een zwemvest meenemen, of kan ik met een gerust hart aan boord gaan?? En natuurlijk benieuwd hoe lang je onderweg bent.
    Langkawi zal voor jullie denk ik erg stil en rustig zijn, gezien jullie ondernemingsdrang. Maar denk ik wel heel mooi. Nou luitjes veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verslag!!!
    Groetjes Mirjam en van mijn man Larry.

  • 16 Januari 2012 - 18:21

    Peter Oke Pet:

    koop gewoon een watervliegtuig veel plezier have fun kuskus

  • 16 Januari 2012 - 18:31

    Joep En Adrienne:

    Hi Yoko dan Jamie, Kami gembira bahawa setakat ini semuanya berjalan dengan lancar dengan anda pergi mengatakan hi kepada semua Malesia! Banyak cinta Joe & Adrienne

  • 16 Januari 2012 - 18:41

    Nigel:

    heel leuk hebben jullie het daar heah nog een fijne vakantie en nog heel veel doen xxnigel

  • 16 Januari 2012 - 21:21

    Lenie En Joop:

    poehhhh, ik ben al moe als ik dit allemaal lees, maar jullie maken een heleboel dingen mee, geniet er van.

  • 17 Januari 2012 - 09:50

    Betsy:

    Hoi jam en benno,gaan jullie het nu even rustig aandoen.....ik wordt er al moe van als ik dit allemaal lees,ga op dat strand liggen,en op je e reader staan volgens mij 125 boeken begin ,met oorlog en vrede,dan ben je al 5 dagen bezig,doe nixxxx je bent op vakantie,kan ook de DAS voor je opbellen je weet het niet mischien hebben ze ook een kantoor in Maleisie,dan kan je daar halve dagen gaan werken.Hier is alles oke Mitta zal wel vast zitten in een skilift ,zal zijn handschoenen en skibril verloren hebben,enz enz ,ik zal alles wel horen als hij vrijdag thuis komt,Nigel gaat goed had een kleine stresje met de Heer Renooy [ja die !!!]Voor de rest nix spannends .Nog heel veel plezier en rust nou eens even uit,jam ga liggen en lezen ,zwemmen,zonnen,en eet hele lekker dingen,en benno zoek een cafe waar je magic cards kan spelen.Dikke kus en een knuffel betsyxxxx

  • 17 Januari 2012 - 09:59

    Betsy:

    Dit berichtje is voor Benno
    Sorry Benno maar Nigel heeft je kamer heel leuk veranderd,het ziet er heel leuk uit ,hij heeft er ook een extra bed in geplaatst,hij zei ook als Benno terug is mag ik een tijdje bij benno slapen,want Jam slaapt nu Heeeeeeeeeeeel lang naast hem,ik moest nog even van hem zeggen hallo hallo hallo hallo hallo hallo hallo gr betsy en nigel doei hallo hallo

  • 17 Januari 2012 - 13:22

    Kim P:

    Echt heel leuk dat jullie alle verhalen zo goed bijhouden, super om te lezen!
    Het klinkt inderdaad lekker druk allemaal, maar die rust aan het strand komt vast ook nog wel:)
    Ik ben jaloers op het weer en de temperatuur daar... hier is er voor het eerst iets wat een klein beetje lijkt op winter, maar dan wel met een zonnetje;)
    Geniet lekker verder! xxx

  • 17 Januari 2012 - 14:37

    Odette Mama:

    Hallo lieverds,hier mama uit een inmiddels zeeer koud Nederland.
    Geniet van de Tropics en van elkaar.
    Waar blijven de foto's superstars?
    Ik mis jullie wel hoor en moet me steeds
    inhouden bij de koekjes in de appie!!!
    Ik hou van jullie en natuurlijk veel liefs van papa,Detje en Auke. XXXXXXX

  • 17 Januari 2012 - 21:06

    Marian Beumer:

    Lieve Jamy en Benno,

    Wat leuk om jullie avonduren zo te lezen en wat maak je veel mee!!!
    Geniet er nog maar lekker van, ik ben benieuwd naar wat nog gaat komen!!

    Lieve gr Marian

  • 18 Januari 2012 - 14:53

    Diana Teuben:


    Lieverds,

    Ik geniet van jullie verhalen.
    Leuke foto van beer in de rugzak.
    Geniet, geniet en geniet!

    Selamat djalan.

    Liefs,
    Diana


  • 19 Januari 2012 - 10:31

    Eva (van Das ;):

    Wauw wat een avonturen beleven jullie allemaal! Wat een andere wereld daar!
    Wel fijn dat jullie nu even rust hebben op dat eilandje, het klinkt allemaal erg hectisch en vermoeiend:P Maar wel erg gaaf.
    Het is hier bij das wel een stuk saaier zonder jou Jamy!:(
    Maar geniet daar maar lekker. Hier regent het en is het grijs, dus daar zit je n stuk beter. Ik kijk uit naar je volgende verhaal;) Liefsxx Eva

  • 19 Januari 2012 - 17:04

    Opa En Oma:

    Hallo Jama en Benno Het was heel leuk om jully verslag te lezen en gemerkt dat het goed gaat met de reis, je hoeft geen heimwee naar holland te
    hebben want het is geen mooi weer jE broer mitts komt morgenochtend weer uit oostenryk terug maar ik heb gelezen in de krant dat alle bergen er nog zyn dus veel plezier en tot horen Opa en Oma xxxx


    hebben want het is geen mooi weer

  • 20 Januari 2012 - 07:06

    Odette Mama:

    Hallo lieverds,ik wil jullie even laten weten dat het hier heel saai en nat en guur is.En dat ik heel veel van jullie hou.Geniet en heb het fijn samen.Superdikke kus van mama.XXXXXX

  • 20 Januari 2012 - 19:51

    Betsy:

    Hoi jam en benno
    Hoe is het daar en waar zitten jullie nu weer?!De week zit er weer op,hard werken en weinig verdienen[nee hoor geintje]Mitta is veilig thuis gekomen had nog genoeg geld in zijn zak ,om met de bus naar het c.s te komen,kost geloof ik 2 euro 70 en jam je moet eens weten wat hij bij zich had[ohhhh ik krijg een hekel aan pubers,jij altijd :ja maar mam ze hebben hun/dat [hoe heet dat ook alweer] voor ding voor in hun hersenen[hoe schrijf je dat]nog niet,nou geloof me ik wordt er gek van.Met Nigel ging alles goed {black berry enz enz enz en b.b nog 100 keer}maar het ging goed deze week op school[yes]Opa en oma gaan goed ik heb gisteren 12 euro van ze gewonnen met kaarten,nigel heeft ook meegedaan maar ging nog even naar micky om te spelen op de ps 3.Odet is vanmorgen vertrokken naar limburg[zegt ze maar het kan ook maar zo zijn dat ze op weg is naar Azie,om te kijken hoe het met jullie gaat.[geintje]Het weer is hiet K...regen hagel en koud dus jullie missen niets.Ohhh ik heb van de week Mitta zijn wijk gelopen,mensen kijken je raar aan als je folders loopt????Waarom begrijp er niets van werk is werk toch,maar ik kan je vertellen dat hij hhem niet goed loopt als het niet beter gaat ,dan MAG hij het niet eens meer doen!!!!!Ik heb van de week nog een klein stresssje gehad met de meneer van DUO je weet wel van die ene maand was NIET geregeld,als die man voor me had gezeten had ik hem door het loket heen getrokken,wat een ontzettende naar persoon ,ik geloof dat hij 100 keer gezegd heeft IK MAG GEEN INFO VERSTREKKEN OVER JAMY_LEE werdt gek van hem,{moest denken aan Astrix en Obelix je weet wel van kantoor naar kantoor weet je wat ik bedoel]SORRY.... heb ook gezegd wat ik van hem vond????!!!!Hij was niet blij met mij ,Maar ik ook niet met hem ,en geloof me het was goed doorgekomen.Don is voor zich zelf begonnen als koerier heeft zijn golf [ja jam auto]in geruilt voor een busje,en is heel blij.De honden zijn nog het zelfde blaffen als het Niet Moet ,Kwasie eet te veel zit op het ogenblik alleen op de kipfilet,eten eten eten slapen slapen,de kat wordt echt een ouwe l...hij springt elke keer mis als hij op de aanrecht wil.Je broer petertje gaat prima en Nike is heel druk met haar werk .EEEEn wat denkje ik heb 2 jassen voor ons gekocht en een paar laarzen,ja Jam het lijken wel roepies 18,40[dus ik krijg ::::graag overmaken 9,20],heb ook nog 2 truitjes voor je gekocht denk wel dat je ze leuk vindt.Voor de rest niets te melden,doe voorzichtig!!!!!!eeeeen daar ik inzage heb over jullie geld even Dimmen de laatste 2 dagen te veel uitgegeven............Het is AZIE jullie geven een maand salaris uit daar.
    OOOOOOOOOo stuur even een paar sloffen cigaretten op komt het aan okee zoniet pech,JJaammm zeg even tegen benno dat ik met magic cards bezig ben op [je weet wel wat] hoop dat het wat wordt,onadnks dat ik er geen verstand van heb.Hou van jullie en maak er wat leuks van,als ik pinda kaas op moet sturen moet je het even melden.
    Dikke kus en een knuffel betsy xxxxx
    Sorry Jam ik ga het niet checken op spel fouten en punten en komma s
    Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii xxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 20 Januari 2012 - 20:15

    Betsy:


    Sorry Jam en Benno ik vergeet iets Nigel heeft een beugel,en moet 2 kiezen laten trekken bij Erik in febr Ja Jam ik ga Mee,ik vindt het eng ....... hij niet
    kus betsy

  • 21 Januari 2012 - 10:39

    Betsy:

    hoi jam en benno ik weet waar jullie zitten....langkawi...zitten jullie in Kuah yessssssssss belasting vrij.... stuur een leuk pakketje met hele leuke dingen op ik ben gek op een verrassing,en als jullie tijd hebben,laat even wat van jullie horen ben nieuwssssgieriggggg laterssssdikke kus betsyxxxxxxxxx

  • 21 Januari 2012 - 20:33

    Niké En Peter:

    Haii lieve schoonzus en schoonbroer.

    Peet en ik missen jullie..
    Jam ik mis je hoor als ik zondags naar je moedertje ga. Dan is het toch stiller zonder jou.. Genieten jullie een beetje daar? Jullie hebben al veel leuke dingen gedaan... Gaan jullie nog een beetje op onderzoek uit op Bali voor je broer en mij? Hoe bevalt je E reader eigenlijk? En nog plezier van jullie rugzakken en alle andere dingetjes die we gekocht hadden?

    Nou jam en Benno, wij houden van jullie..

    Kusjes Niké en Peter

  • 23 Januari 2012 - 15:32

    Nathalie Jonk:

    Haaaaaai, wat een verhalen allemaal, erg leuk om te lezen....Niet vergeten te genieten he!!! Kussies Nathalie

  • 23 Januari 2012 - 17:50

    Joep & Adrienne:

    Hi Benno dan Jamie lagi membiarkan sesuatu mendengar semua Amsterdam terbalik dan pusat operasi ANWB yang Anda tidak bisa melacak kita membuat kami sedikit khawatir bahwa Anda adalah sekelompok monyet. Banyak cinta dan salam kepada semua orang di sana.

  • 29 Januari 2012 - 16:50

    Oma En Opa:

    Hallo Jama enBenno Hopen dat jullie het heeeel leuk hebben en veel plezier want je hoeft geen heimwee want het is in holland koud en guur en we krygen vorst dus kan je a.u.b een beetje zon hier naar toe sturen
    Vele groeten Opa en Oma

  • 31 Januari 2012 - 07:44

    Diana Teuben:

    Hoi Jamy-Lee,
    Just to let you know... waar je over belde is nu alsnog geregeld.
    Excuus voor de vertraging!
    Lieve groetjes,
    Diana Teuben

  • 31 Januari 2012 - 09:25

    Diana Teuben:

    Hoi Jamy-Lee,
    Just to let you know... waar je over belde is nu alsnog geregeld.
    Excuus voor de vertraging!
    Lieve groetjes,
    Diana Teuben

  • 31 Januari 2012 - 14:09

    Amal:

    Ik ben zo jaloers :-(
    Maar ... wel HEEL BLIJ voor jullie en het is zo leuk om dit allemaal te lezen. Het is ontzettend interessant. Het lijkt wel alsof ik het echt meemaak :-p ..
    Een superfijne vakantie toegewenst verder en hou ons op de hoogte he!

    We want more !!
    xoxo Amal

  • 02 Februari 2012 - 16:46

    Laura:

    Hoi Jamy-Lee en Benno

    Wat een prachtige avonturen beleven jullie , ik wens jullie nog heel veel plezier op jullie reis .

    Liefs Laura

  • 09 Februari 2012 - 10:24

    Mirjam :

    Hé jongens we hebben al een tijdje geen nieuws meer ontvangen.
    Zou graag willen weten hoe het met jullie vergaat en waar jullie nu zitten???
    Hoop snel weer iets te horen!!!!
    Gr. Mirjam en Larry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Benno & Jamy-Lee

Actief sinds 14 Nov. 2011
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 30355

Voorgaande reizen:

05 Januari 2012 - 12 April 2012

Onze eerste grote reis!!!

Landen bezocht: